In een wereld die steeds sneller verandert, is nieuwsgierigheid één van de krachtigste vaardigheden die we kunnen ontwikkelen. Maar niet alle nieuwsgierigheid is hetzelfde. Radicale nieuwsgierigheid gaat verder dan oppervlakkige interesse. Het gaat over de ander echt begrijpen en een inkijkje krijgen in hoe de ander ergens staat. Het daagt ons uit om onze aannames te bevragen en opvattingen buiten onze eigen te verkennen.
Een handig hulpmiddel voor radicale nieuwsgierigheid is de Cone of Curiosity, een model dat wordt gebruikt in Deep Canvassing. De Cone of Curiosity werd ontwikkeld door People’s Action, een organisatie in de Verenigde Staten. Bij KlimaatContact vertaalden we het hulpmiddel, om onze Deep Canvassers te helpen gesprekken te voeren met vreemden die dieper gaan dan oppervlakkige meningen uitwisselen. Maar de Cone of Curiosity is ook goed bruikbaar in andere klimaatgesprekken.
Wat is radicale nieuwsgierigheid?
Radicale nieuwsgierigheid is het verlangen om de perspectieven en overtuigingen van een ander grondig en uitgebreid te onderzoeken. Het gaat verder dan oppervlakkige interesse: waar gewone nieuwsgierigheid stopt bij simpele antwoorden, zoekt radicale nieuwsgierigheid naar diepere waarden.
De Cone of Curiosity
Stel je een kegel voor die begint bij oppervlakkige vragen en zich uitstrekt naar diepe, radicale vragen. Dat is de Cone of Curiosity.
Het begin van het gesprek: Nieuwsgierig luisteren – In gesprekken hoor je vaak aanwijzingen naar een groter verhaal. Het is een kunst om die signalen te ontdekken en er echt nieuwsgierig naar te worden. Je begint meestal met een aantal standaardvragen, zodat je gesprekspartner de ruimte krijgt om zich open te stellen en meer te vertellen. Denk aan: “Wie? Wat? Waar? Wanneer? Hoe?”
Hoe je verder gaat: Doorvragen zonder voor de ander in te vullen – Vervolgens duik je dieper en probeer je het verhaal van de ander volledig te begrijpen. Je bent nieuwsgierig naar zowel de feiten als de gevoelens die bij het verhaal horen. In dit stadium laat je de ander zijn of haar perspectief volledig vormen, zonder aannames te maken. Je vraagt bijvoorbeeld: “Hoe is dat voor jou?”
Het punt: De emotionele kern van het conflict – In de diepste laag richt je je op de kern van de gevoelens van de ander. Je stelt grote, open vragen zoals: “Wat maakt dat je je op deze manier voelt over dit onderwerp?” Hier komen vaak onderliggende waarden, ervaringen en overtuigingen naar voren, waardoor je de essentie van iemands mening leert te begrijpen.
Waarom is radicale nieuwsgierigheid belangrijk?
Radicale nieuwsgierigheid helpt ons voorbij oppervlakkige meningen te kijken en de onderliggende waarden en drijfveren van mensen te begrijpen. In onze Deep Canvassing-gesprekken binnen het project ‘1001 Gesprekken voor Klimaatbetrokkenheid’ stelt dit ons in staat om op een betekenisvolle manier in gesprek te gaan met mensen met wie we in eerste instantie van mening verschillen.
Het vermogen om goed te luisteren, samen te vatten en door te vragen (voor wie het kent, de beroemde LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen) maakt het mogelijk om samen met onze gesprekspartner onze meningen te onderzoeken.
Hoe je radicale nieuwsgierigheid kunt oefenen
- Neem de tijd – De ‘Cone of Curiosity’ laat ook zien dat radicale nieuwsgierigheid ruimte en geduld vraagt. Wanneer je een lijntje hoort naar een groter verhaal, vraag dan eerst oppervlakkig door tot je ruimte voelt om ook diepgaande vragen te stellen.
- Stel meer en betere vragen – Een goede Deep Canvasser stelt vooral veel vragen. Daarbij gaan we voorbij oppervlakkige vragen, en stellen we ook vragen die inzicht geven in gevoelens en waarden.
- Verlaat je comfortzone – Zoek actief gesprekken op met mensen die andere perspectieven hebben dan jij. Laat je verrassen door hun verhalen en probeer niet meteen te oordelen of je eigen mening te verdedigen. Door jezelf uit te dagen, ontwikkel je een bredere blik en leer je nieuwsgierig te zijn, zelfs bij meningsverschillen.
Wil je zelf ervaren hoe krachtig radicale nieuwsgierigheid kan zijn in gesprek met een vreemde? Schrijf je in voor een training Deep Canvassing. Tijdens deze training maken we vrijwilligers vertrouwd met de Deep Canvassing-methodiek voor het voeren van deur-aan-deur gesprekken binnen ons project ‘1001 Gesprekken voor Klimaatbetrokkenheid’.
Siri is projectmedewerker voor het KlimaatContact project 1001 Gesprekken voor Klimaatbetrokkenheid, waarbij we de Deep Canvassing methode gebruiken om deur-aan-deur gesprekken te voeren. Dat project kunnen we uitvoeren dankzij een subsidie van de Vlaamse overheid.