Deep Canvassing is een deur-aan-deur gespreksmethode die bewezen werkt om onderlinge vooroordelen te doorbreken en meningen te veranderen. In dit artikel nemen we je mee langs de geschiedenis: van de LGBTQIA+-beweging in Californië (VS), via verkiezingscampagnes en organisaties over de hele wereld, tot de toepassing bij KlimaatContact in Vlaanderen.
Het begin: een referendum over het homohuwelijk
We gaan terug naar 2008. In Californië (VS) lag Proposition 8 voor: een wetsvoorstel dat het huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht verbood. De LGBTQIA+-beweging voerde groots campagne, met folders, slogans en debatten. Vlak voor het referendum stond het er in de peilingen goed voor. Toch stemde een nipte meerderheid vóór het verbod. “Hoe kan dat?” vroeg de beweging zich af. In hun omgeving zagen ze alleen maar mensen die aan hun kant stonden. “Wie zijn dan toch al die mensen die zo fel tegen het homohuwelijk zijn?”. (De wet werd later ongrondwettelijk verklaard en officieel geschrapt.)
Na die tegenslag besloot het Los Angeles LGBT Center daarom op zoek te gaan naar die mensen. Activisten trokken de wijken in, gingen in gesprek met tegenstanders en analyseerden die ontmoetingen. Daar ontdekten ze iets bijzonders: sommige mensen veranderden tijdens de gesprekken van mening, ondanks dat ze eerst zo fel tegen het homohuwelijk waren. Dat gebeurde het vaakst in gesprekken die draaiden om luisteren, empathie en het delen van persoonlijke verhalen. Zo ontstond langzaam de methode die we nu kennen als Deep Canvassing.
Deep Canvassing wordt breder toegepast
Dit bleef niet onopgemerkt. De sociale wetenschappers David Broockman en Joshua Kalla onderzochten deze aanpak. Hun studies bewezen dat Deep Canvassing daadwerkelijk effect heeft: een goed gesprek kan iemands mening veranderen, die effecten blijven ook maanden later meetbaar. Vanaf dat moment omarmden steeds meer sociale bewegingen de methode. Er volgden campagnes over transgender-rechten (o.a. Verenigde Staten), migratie (o.a. Nederland), abortus (o.a. Ierland) en klimaat (o.a. Canada). Allemaal thema’s die zorgen voor polarisatie – vaak berust op onderlinge vooroordelen.
Ook in de politiek werd Deep Canvassing ontdekt. Tijdens de presidentsverkiezingen in de VS van 2020 gebruikten vrijwilligers in het team van Joe Biden deze methode om twijfelende kiezers te bereiken. Niet met statistieken of slogans, maar door persoonlijke ervaringen te delen en écht te luisteren. Recent werd de aanpak ook gezien in de strategie van Zohran Mamdani, kandidaat-burgemeester in New York City (VS). Met duizenden vrijwilligers klopte zijn team aan bij ruim 1,5 miljoen deuren – een ongekende grassroots campagne waarin empathische nieuwsgierigheid centraal stond.
Deep Canvassing voor Klimaatbetrokkenheid
Een sprekend voorbeeld van Deep Canvassing rond klimaat komt uit Trail, British Columbia (Canada). In deze industriestad, waar de grootste werkgever een lood- en zinksmelter is, botste de klimaatbeweging op veel scepsis tegenover klimaatbeleid. Via het project Neighbours United gingen vrijwilligers op pad om te Deep Canvassen. Zo ontdekten bewoners zelf de link tussen hun eigen ervaringen, zoals hittegolven, bosbranden of het verdwijnen van sneeuw, en klimaatverandering. Resultaat: tijdens het project schoof één op de drie gesprekspartners op naar méér steun voor klimaatmaatregelen. Na de campagne spraken 12 lokale overheden af om uiterlijk in 2050 volledig over te schakelen op hernieuwbare energie.
Nu halen wij Deep Canvassing naar Vlaanderen. Met het project ‘1001 Gesprekken voor Klimaatbetrokkenheid’ trekken vrijwilligers van KlimaatContact wijken in om deur-aan-deur gesprekken te voeren. Zo willen we klimaatbetrokkenheid stimuleren en leren hoe we in gesprek kunnen blijven in tijden van toenemende polarisatie. Het zijn de fundamenten van een sterke democratie. Hoewel niet altijd makkelijk, is het wat ons betreft noodzakelijk. Vaak merken we tijdens onze gesprekken dat we het over veel meer eens zijn dan we dachten, en anders merken we op zijn minst dat we allebei mens zijn. Gesprek na gesprek.
Wil jij mee op pad? Schrijf je in voor een training Deep Canvassing. Tijdens deze training maken we vrijwilligers vertrouwd met de Deep Canvassing-methodiek voor het voeren van deur-aan-deur gesprekken binnen ons project ‘1001 Gesprekken voor Klimaatbetrokkenheid’.
Bronnen
- Het boek: Hoe verander je een mening? van David McRaney
- De blog van David Fleischer, een van de ontwikkelaars van de methode: https://davefleischer.substack.com/
- De Canadese organisatie Neighbours United, die al een Deep Canvassing project deed voor klimaat: https://neighboursunited.org/
Siri is projectmedewerker voor het KlimaatContact project 1001 Gesprekken voor Klimaatbetrokkenheid, waarbij we de Deep Canvassing methode gebruiken om deur-aan-deur gesprekken te voeren. Dat project kunnen we uitvoeren dankzij een subsidie van de Vlaamse overheid.