VOOR JE ORGANISATIE > BOOM & BOS
Cultuuromslag
Een echte cultuuromslag in jouw organisatie, daar wil je voor gaan.
Vanuit KlimaatContact zijn we ervan overtuigd dat zoiets groots maatwerk vraagt. Zitten we een keer samen om te verkennen wat er mogelijk en wenselijk is?
Afhankelijk van de doelgroep en de wens vanuit de organisatie hebben we twee opties

Maatwerk:
Boom

Maatwerk:
Bos
Geldt dit voor jou?

Je werkt bij een middelgrote tot grote organisatie

Je wilt toekomstbestendig zijn
Jullie willen voldoen aan de CSRD. Of de wetgeving voorblijven en nu al veranderen, zodat je niet straks gedwongen wordt.

Je hoeft niet van nul te beginnen
Jullie willen klimaatvriendelijk werken, duurzaamheid ook breder dan klimaat inzetten en een aantrekkelijke werkgever zijn en blijven. Daar zijn al stappen in gezet, er is bijvoorbeeld een duurzaamheidsstrategie, een Green Team of een duurzaamheidscoördinator.
Een echte cultuuromslag in jouw organisatie, daar wil je voor gaan.
Maar je weet ook dat dat niet gemakkelijk is.
Hoewel de eerste stappen zijn gezet, is er ook veel te doen. De grootste uitdaging? Zorgen dat duurzaamheid gedragen wordt, dat de werknemers weten wat ze kunnen doen in hun dagdagelijkse werk en dat ook doen. Waar kun je allemaal tegenaan lopen?

Duurzaamheid in elke job
Er is al een strategie / een kennis academy / jullie werken al met Climate Fresk en dat is heel waardevol, maar de vertaalslag naar het eigen werk is er nog niet.
Tegenstand
Er zijn zoveel verschillende werknemers en je weet niet hoe ze gaan reageren of verwacht al tegenstand.
Spannende stappen
Echt werk maken van duurzaamheid? Daarvoor zijn moedige stappen nodig, misschien wel een bepaalde productielijn afstoten? Dat is best spannend.
Draagvlak voor de moeilijkere stappen
Isoleren, de verwarming een graadje lager, een fietsvergoeding, herbruikbare koffiebekers, jij weet dat dat slechts het begin is en dat na deze eerste stappen het echte werk pas begint. Maar hoe?
Werknemers
Misschien heb je wel een ander type werknemers nodig als jullie je anders gaan positioneren. Hoe neem je de huidige werknemers mee in die transitie en trek je de juiste mensen aan?
Durf duurzamer
Of het blijft bij het printpapier, de koffiebekers en het mobiliteitsplan, terwijl er zoveel te halen valt op gebied van duurzame leveranciers, productieprocessen en duurzaamheid meenemen bij productontwikkeling.
Kort gezegd
Jij voelt dat er al dingen gebeuren, maar het wil nog niet echt doorzetten. Hoe krijgen we mensen daadwerkelijk in beweging?
Wat is er nodig voor een cultuurverandering?
Gedrag
Een cultuurverandering vraagt om gedragsverandering. Anders handelen. Daarvoor is het bijvoorbeeld handig om kennis te hebben van nudges – duwtjes die mensen bewust of onbewust richting het gewenste gedrag sturen. Het gewenste gedrag aantrekkelijker te maken en het ongewenste gedrag minder aantrekkelijk te maken.
In de praktijk kun je hieraan denken: standaard een superlekkere veggie of vegan lunch voorzien, dierlijke producten op aanvraag. Of het organiseren van een challenge waarin medewerkers worden uitgedaagd om samen hun gedrag te veranderen.
Systeem
Niet alleen kijken naar de details, maar ook het geheel overzien. Wat maakt veel impact, en wat minder? Hoe werken verschillende acties op elkaar in? Wat moeten we eigenlijk veranderen en hoe kunnen we dat zo snel mogelijk op grote schaal doen?
Als we door de systeembril kijken, houden we de hele organisatie tegen het licht. Is het nodig om bepaalde manieren van werken te veranderen? Hoe kunnen we het werkproces zo ontwerpen dat het duurzaam wordt? En hoe kunnen we zorgen dat werknemers uit zichzelf aan de slag gaan met systeemverandering?
Communicatie
Hoe praat je over waar je naartoe wil? Welke woorden gebruik je wel en niet? Hoe kun je ervoor zorgen dat een boodschap goed overkomt? Woorden roepen altijd associaties op, het is een kunst om zowel in 1-op-1 gesprekken als in grootschalige communicatie die woorden en verhalen te gebruiken die mensen meenemen.
Emotie/ervaringen
Werken aan cultuurverandering zorgt gegarandeerd voor dilemma’s en (onderhuidse) gevoelens. Omarm ambivalentie – is niet voor niets één van de principes voor constructieve en verbindende klimaatgesprekken. Ambivalentie gaat over dubbelheid, over wel én niet willen tegelijkertijd. Het helpt om met empathie en compassie te reageren, om je in te leven en om nieuwsgierig te zijn naar wat ons allemaal in de weg zit.
Voor de meeste organisaties is hier het meest te halen, simpelweg omdat hier vaak nog het minste gebeurt. Vanuit KlimaatContact ligt hier het zwaartepunt. Ruimte maken voor de grote en kleine conflicten, zorgen en complexe situaties, zorgt niet alleen voor gedragsverandering maar ook voor meer interne motivatie en dus engagement.
Vier componenten: gedrag, systeem, communicatie en emotie. (bron: het verandermodel van Renée Lertzman) En tijd. Om dit stevig te implementeren.
Vanuit KlimaatContact zeggen we graag nog dit:

Het mag schuren
we mogen onderling verschillen, ook als er frictie ontstaat vertrekken we altijd vanuit zorgzaamheid voor elkaar.

We vragen bereidheid
om eerlijk naar de eigen processen te kijken.

We nemen tijd voor langetermijndenken
en delen onze ervaring van werken met Sociocratie graag met jullie!
Wat gaan we doen?
Samen met jouw organisatie en wellicht nog andere partners ontwerpen we een traject van minimaal een half jaar (en minstens 10 dagdelen). Wat daar vrijwel altijd in zit:

Samen bepalen we welke andere ingrediënten we nog toevoegen:

Wat levert dat op?

Een duidelijk gedragen beeld
Wat het voor jouw organisatie betekent om duurzaam te zijn.

Een cultuuromslag
Betrokken medewerkers die zelf initiatieven lanceren en andere collega’s meenemen. Een blijvende verandering waarbij werknemers duurzame keuzes maken en doorzetten, ook als het lastig is.

Basiskennis over duurzaamheid is wijdverspreid

Werknemers die trots zijn op hun bedrijf
En een organisatie waar mensen graag willen werken.

Een sterk team dat zich verbonden voelt aan jouw organisatie
Werknemers maken klimaatvriendelijkere keuzes. Niet omdat het moet, maar omdat ze dat willen.
Goed om te weten

Dit is maatwerk.
