Traject klimaatambassadeur
Je werkt in een organisatie en het is jouw taak om duurzaamheid mee in de organisatie te brengen (je bent bijvoorbeeld sustainability manager, duurzaamheidscoördinator of milieuambtenaar).
OF
Het is niet formeel jouw rol om duurzaamheid in de organisatie te brengen, maar je hebt zoiets van ‘kom aan mensen, we moeten hiermee aan de slag’.
Dan herken je dit wellicht:
Je verzeilt in discussies die tot niets leiden. (Je zit in een vergadering en stelt voor om bij alle evenementen vegetarisch eten te voorzien en meteen wordt er gezegd dat dat te gevoelig ligt en je denkt bij jezelf ‘maar allez, dat is toch echt een makkelijk uit te voeren voorstel, moeten we het hier echt nog over hebben?!’
Je durft al bijna niets meer voor te stellen (Als je dat doet, kijken ze naar jou van ‘heb je haar weer, ze’, je staat al zo bekend als ‘die groene’)
Je wil meer impact maken. (Thuis scheid je je afval en koop je waar mogelijk tweedehands, maar op het werk wordt alleen maar nieuw besteld, ook elektronica. Hoeveel groter zou je impact zijn als je ervoor kon zorgen dat er op de werkvloer minder spullen gekocht zouden worden?)
Je mag al blij zijn als klimaat de agenda haalt (Op zich zijn je collega’s daar niet tegen hè, maar er is chronisch personeelstekort en de helft van je collega’s loopt al tegen een burn-out aan en er zijn zoveel andere dringende zaken en áls het dan ein-de-lijk op de agenda staat, dan weten jullie niet goed wat jullie best eerst zouden doen)
Als er iets rond klimaat gedaan moet worden, kijken ze altijd naar jou. (En ja, je wilt dat doen hè, je wilt graag samen nadenken over energie besparen en digitaal opruimen en meer plantaardig eten in de kantine. Sterker nog, je zou willen dat er nog veel meer gebeurt. Maar je kunt dat ook niet alleen en je zou willen dat collega’s meer oppakken.)
Kortom: Jij weet dat er iets gedaan moet worden, maar het is lastig om de rest van de organisatie in beweging te krijgen.
Weet: Je bent absoluut niet de enige die hiermee worstelt.
Weerstand kunnen we niet wegnemen, die zal blijven komen. Maar hoe we omgaan met bezwaren en ze deels op voorhand al verminderen, dat zijn vaardigheden die je kunt leren.
Waarom is het zo moeilijk om mensen mee te krijgen?
Op dit moment weet vrijwel iedereen dat er ‘iets’ is met het klimaat, en het overgrote deel van de mensen wil ook dat daar iets aan gedaan wordt. Toch doen we massaal te weinig. Dat heet de Knowing-Doing gap: de meeste mensen weten het wel, maar de meeste mensen doen het niet.
Het is ook erg lastig. In onze samenleving van vandaag is kiezen voor de klimaatvriendelijke optie meestal niet kiezen voor de gemakkelijke weg.
Bovendien is het moeilijk om hier constructieve gesprekken over te voeren. Ondanks onze goede bedoelingen belanden we in eindeloze feitendiscussies, hebben we niet het idee dat we gehoord worden of voelen anderen zich aangevallen (ook als we dat absoluut niet zo bedoelen).
Op dit moment zien we vooral de linkerspiraal. We zouden willen dat deze de andere kant op draait
Wat is er nodig om samen in actie te komen?
Om van Weten naar Doen te komen, helpt het als we
- inzichten uit de gedragspsychologie kunnen toepassen – zodat we klimaatvriendelijker gaan werken, verder dan de herbruikbare mokken
- leren omgaan met alle emoties die bewust en onbewust meespelen als het klimaatthema naar boven komt
- leren omgaan met weerstand tegen verandering, of die nu uitgesproken is of niet
Bij deze willen we het nogmaals benadrukken: Het kan. Je collega’s, partners en klanten meenemen naar actie. Zorgen dat je hier niet meer alleen in staat. Constructieve en verbindende gesprekken voeren over klimaatthema’s, zodat we anderen stap voor stap meenemen naar een duurzamer werkklimaat.
Dat is precies waar we in het traject Klimaatambassadeur mee aan de slag gaan.
In het traject klimaatambassadeur leer je:
- Meebewegen met weerstand op klimaatactie
- Klimaat op de agenda krijgen
- Inzichten uit de klimaatpsychologie: Hoe komen we massaal in actie? & Hoe moeten we omgaan met alle dubbele gevoelens die je er gratis bij krijgt?
- Niet overtuigen, wat dan wel? Verbindende klimaatgesprekken voeren!
- Samen met je collega’s wat jullie als organisatie nog meer zouden kunnen doen.
Goed om te weten:
- We passen dit traject helemaal aan op maat van jouw organisatie. We voeren bijvoorbeeld echte gesprekken met elkaar, zoals die bij jullie voorkomen, zodat je het geleerde meteen kunt toepassen op jouw situatie.
- Wat we doen is zeer interactief en hands-on. Wees gewaarschuwd: het geeft bakken energie om hiermee bezig te zijn
- Omgaan met weerstand, inzichten uit de gedragspsychologie, werken met emoties: het kan niet anders dan dat je dit kunt gebruiken op de werkvloer, ook als het niet gaat over klimaat
- Ons traject heeft een stevige verankering in klimaatpsychologie, dat maakt dat we kunnen garanderen dat dit traject veel in gang zet
Wat is het resultaat van dit leertraject?
- Je hebt handvatten gekregen om collega’s mee te nemen in het klimaatthema
- Je kunt spannende gesprekken beter aangaan en weet hoe je kunt reageren op bezwaren
- Je gaat klimaatgesprekken niet meer uit de weg
- Je kunt een opening creëren zodat er ruimte komt voor het klimaatthema
- Je hebt ontdekt welke rol eco-emoties spelen bij jezelf en kunt dit sneller herkennen bij anderen
- Je hebt een duidelijker beeld van hoe jij jouw handafdruk* in kunt zetten
*handafdruk: de positieve impact die jij hebt op anderen, acties die iets groters in gang zetten; tegenovergestelde van de individuele voetafdruk
Of je nu aan de slag gaat met minder data-opslag, een nieuw mobiliteitsbeleid of het opzetten van een klimaatfestival, dat is afhankelijk van de mensen, de situatie en de context. Maar dat dit traject transformerend werkt, dat durven we je te beloven!
Heb je vragen? Vermoed je dat dit iets is voor jouw organisatie?
Je bent van harte welkom voor een vrijblijvend gesprek. Mail daarvoor naar jeroen.lapeere@klimaatcontact.be.
Tijdens dit gesprek onderzoeken we samen of dit programma past bij wat jouw organisatie nu nodig heeft, is er ruimte voor al jouw vragen en kijken we samen wat een mogelijke volgende stap kan zijn.
Als we merken dat dit traject geen antwoord is op jouw vraag, dan geven we dat eerlijk aan.